Pembunuhan Model Pistorius Tembak Kekasih Setelah Memakai Kaki Palsunya

Selasa, 19/02/2013  posted by idahsalam
 
Foto: Getty Images
Pretoria, - - Para pendakwa Afrika Selatan (Afsel) menuduh Oscar Pistorius melepas empat tembakan ke arah kekasihnya, Reeva Steenkamp, melalui pintu kamar mandi. Atlet tanpa kaki itu menembak model cantik itu setelah lebih dulu memakai kedua kaki palsunya dan berjalan sekitar 20 kaki dari tempat tidurnya.

Jaksa Gerrie Nel mengatakan, mangsa berada dalam kamar mandi yang dikuncinya. "Itu pasti mengerikan. Dia mengunci pintu itu untuk maksud tertentu. Kami akan mengetahui maksudnya," cetus Nel seperti diberitakan New York Times, Selasa (19/2/2013).

Hal tersebut disampaikan pendakwa dalam perbicaraan   di Mahkamah Pretoria hari ini. Sidang ini untuk membahas permohonan bebas Pistorius dengan jaminan.

Pistorius tiba di  mahkamah dengan wajah terlihat muram. Namun jutawan muda itu menangis ketika  pendakwa mengatakan bahawa dia telah "membunuh seorang wanita yang tak bersalah."

Salah seorang peguam Pistorius, Barry Roux, mengatakan bahawa kes ini bukan pembunuhan. Menurutnya, tak ada bukti bahawa Pistorius dan Steenkamp telah bertengkar beberapa jam sebelum penembakan. Juga tak ada bukti soal motif pembunuhan. Roux pun menantang penuntut untuk menghadirkan saksi yang mendukung versi pendakwa soal perbuatan Pistorius.

Ketika ini persbicaraan masih berlangsung. Pendakwa telah meminta mahkamah untuk tidak mengabulkan permohonan jaminan Pistorius.detikNews

Posting Komentar